שיטת סמ"ל מבוססת על המהפכה הנרטיבית שהתרחשה בשני העשורים האחרונים בעולם הייעוץ
והטיפול ומעניקה כלים להתערבויות ברמת הפרט, המשפחה, הקבוצה והקהילה. הגישה הנרטיבית
מציעה דרך חדשה להכרות עם בני אדם וליצירת שינוי בחייהם דרך הסיפור שהם מספרים על חייהם.
הנחת היסוד היא שהאדם יכול לחולל שינוי משמעותי בחייו דרך יצירת שינוי באופן שבו הוא מספר
את סיפור חייו.
שיטת סמ"ל עוסקת בפיתוח מגוון תכניות המושתתות כולן על הפילוסופיה הנרטיבית והמיושמת
באמצעות האסטרטגיה של סיפורי חיים וסיפורי הצלחה.
התוכניות מבוססות על מחקר אקדמי אודות 100 סיפורי חיים של אנשים אשר גדלו בתנאים קשים, חילצו את עצמם ממצבי
מצוקה והגיעו לעמדות מפתח בחברה. המחקר ראה אור בספר "סוד הסיפור המנצח; בעקבות סיפורי הצלחה", מאת ד״ר
שרית ברזילאי.
תכניות סמ"ל מיושמות משנת 2004 בקרב תלמידים ומבוגרים במגזר היהודי בציבור החילוני, הדתי לאומי והחרדי ובמגזר
הערבי במגוון מוסדות חינוך ורווחה.
עבודת דוקטורט שנכתבה על התוכנית באוניברסיטת בר אילן, הוכיחה את תרומתה הניכרת לתלמידים ומורים שהשתתפו
בתוכנית.
התכנית הוכרה ע"י המפמ"רים ללשון, ערבית, אנגלית וספרות ומהווה חלק מהבגרות הפנימית.
*תכנית סמ"ל לתלמידים כוללת סיור במוסד להשכלה גבוהה
**התכנית כוללת חומרי עזר ללמידה וכיבוד קל בכל מפגש
היקף התכנית
·11 מפגשים קבוצתיים בהיקף של 3 שעות אקדמיות.
·מפגשים פרטניים עם התלמידים בתהליך בניית סיפור
מועדף )בהיקף של 30 שעות לכיתה(.
·סיור במוסד להשכלה גבוהה שמטרתו חשיפה והנגשה של
לימודים אקדמיים )במסגרת המפגשים(.
·ליווי הצוות החינוכי ע"י מנחה סמ"ל ומנהל/ת פדגוגי
והקניית עקרונות הייעוץ הנרטיבי.
·2 מפגשים עם צוות ההנהלה והצוות החינוכי – מפגש היכרות
להצגת התכנית ומפגש סיכום.
היקף התכנית
·12 מפגשים קבוצתיים בהיקף של 4 שעות אקדמיות למפגש.
·הדרכה אישית למורים כחלק מפרקטיקום במהלכו המורים
מיישמים תהליך להעצמת תלמידים.
·התוכנית מוכרת לקבלת גמול השתלמות עם ציון בהיקף של
60 שעות.
·ליווי הצוות החינוכי ע"י מנחה סמ"ל ומנהל/ת פדגוגי
והקניית עקרונות הייעוץ הנרטיבי.
·2 מפגשים עם צוות ההנהלה והצוות החינוכי – מפגש היכרות
להצגת התכנית ומפגש סיכום.